Tälle repulle on meillä varmasti käyttöä ja tämäpä oli iloinen yllätys”, kiitteli Mahnalan Ympäristökoulun rehtori Anukka Alppi Kyrösjärven Rotaryklubin laljoittamaa vesireppua koulun oppilaiden käyttöön

Kyrösjärven Rotaryklubi lahjoitti Rotary- vesirepun Mahnalan ympäristökoululle keskiviikkona 3.5.2023 aamulla.

Lahjoituksen vastaanottivat koulun oppilaskunnasta Sonja Jokinen ja Martta Juutilainen, koulun rehtori Annukka Alppi, sekä ympäristökasvatuksesta vastaava opettaja Laura Virtanen. Kyrösjärven klubin nykyinen presidentti Pertti Haavisto esitteli vesirepun sisältöä ja antoi tarvittavia ohjeita sen käyttöön. Tuleva ensi kauden presidentti Heikki Aalto sai kunnian ojentaa reppu koululle.

VESIREPPU sisältää tarvittavat välineet vesistön tarkkailua varten, ja oppilaat voivat suorittaa tarkkailun helposti koulutunnin aikana. Tämä tarjoaa erinomaisen tilaisuuden lähteä kevät-, kesä- tai syysretkelle koululuokan kanssa. Aivan koulun vieressä lähellä on Kirkkojärven Mahnalanselän Miharin uimaranta, josta on helppo koululaisten ottaa vesinäytteitä.

ROTARYT ovat yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa kehittäneet tämän vesireppusysteemin. Ideana on, että rotarit toimittavat kouluille vesirepussa tarvittavat välineet, ja oppilaat käyvät yhdessä opettajan kanssa tekemässä mittaukset ja kirjaavat tulokset SYKEn Järvi&Wiki-tietokantaan. Tämä on loistava tilaisuus yhdistää biologian, kemian ja informaatioteknologian oppitunnit yhdeksi kokonaisuudeksi. Samalla avoimen tiedon ympäristön tilan seurannan strategiaa edistetään.

Vesireppu sisältää välineet ja ohjeet, joiden avulla lähivesistön tutkiminen on helppoa ja hauskaa. Mitä näkösyvyys kertoo vesistön tilasta? Löytyykö vedestä sinilevää ja olisiko siellä turvallista uida? Entä miltä näyttää veden happitilanne?

Vesirepun avulla voidaan tutkia seuraavia asioita: lämpötilaa (vesilämpömittari), näkösyvyyttä (Secchi-levy), sinilevätilannetta, sameutta (World Water Monitoring Challenge -purkki, tarra ja sameusasteikko),happipitoisuutta(testiputki,DOtabletti, väriasteikko)fosfori- ja typpipitoisuutta vedessä.

Vesirepun käyttö opetuksessa

Vesireppua on tarkoitus käyttää lähiympäristön tutkimiseen osana Ihan Pihalla-hankkeessa tuotettavia oppimiskokonaisuuksia. Kouluissa voi oppilaiden kanssa koota ”Oman lähiveden tarinan”, joka alkaa oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamisella esimerkiksi ajatuskartan avulla. Seuraavaksi tutustutaan yhdessä tutkimusvälineisiin ja matkataan näytteenottoon lähivesistön rantaan Vesirepun ohjeita ja välineitä hyödyntäen. Maastossa otetaan kuvia ja luokassa havainnot voidaan kirjata yhdessä ylös vaikkapa Järvi&MeriWiki-palveluun. Vaikka Vesireppu on kehitetty ensisijaisesti kouluille, se soveltuu mainiosti myös kaikille veden tilan seurannasta kiinnostuneille kansalaisille. Vesireppua voi käyttää vaikkapa oman mökkirannan veden tutkimiseen!

Kyrösjärven rotaryt toimii Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Viljakkalan alueella.

Kirjoittaja on Kyrösjärven Rotaryklubin sihteeri.

Erkki Kovalainen

Oheisena viisi kuvaa aiheesta

Kuvassa vasemmalla koulun ympäristökasvatuksesta vastaava opettaja (koulun Vihreä lippu-raadin vetäjä), luokanopettaja Laura Virtanen, keskellä rehtori Annukka Alppi ja oikealla tuleva klubin presidentti Heikki Aalto vesirepun luovutustilaisuudessa

Kuvassa keskellä Mahnalan Ympäristökoulun oppilaskunnan oppilaat Sonja Jokinen ja Martta Juutilainen, jotka ovat myös koulun Vihreä lippu-raadissa. Vasemmalla opettaja Laura Virtanen ja oikealla rehtori Annukka Alppi tutustumassa vesireppuun ja vähän ehkä aluksi sitä myös ihmetellen

Vesirepun sisältöä | Timin Sanomien arkistokuva

Mahnalanselkä avautuu heti koulun läheltä tien toiselta puolen. Kuva Miharin uimarannasta käsin.

Mahnalan mainioissa maisemissa toimii Ympäristökoulu, jossa on yli 200 oppilasta

Hämeenkyrön ja lähikuntien puolueeton verkkomedia

Erkki Kovalainen Hämeenkyrö