Hämeenkyrön kunnanvaltuuston kokouksessa maanantaina 12.6.2023 puheenvuorossaaan vihreitten varavaltuutettu Kati Lahtinen antoi melkoisen kertomuksen F. E. Sillanpään lukion rehtorin Merja Heinäahon toiminnasta koulun asioissa. Oheisena Lahtisen puhe tekstinä osittaisena kopiona sellaisenaan.

YKSI ASIA jolta en ole voinut välttyä on, nuorten huoli lukion tilanteesta ja osin yhteiskolunkin. Valitettavasti tilanne näyttää kilpistyvän rehtoriin. Yksittäisen viranhaltijan työn kritisoiminen onison kynnyksen takana, meitä ihmisiä, työtapoja on kuitenkin niin monia, emmekä tiedä taustalla vaikuttavista tekijöistä. Yhteiskoulun ja lukion rehtori ei ole kuitenkaan mikä tahansa virka. Hämeenkyrössä hänen roolinsa vaikuttaa tavalla tai toisella jokaisen nuoren elämään, koska kunnassamme on vain yksi koulu.

AIKAISEMMIN tänä vuonna lukiolaiset tekivät vetoomuksen sivistyslautakunnalle ja kunnan johdolle lukion tilanteen parantamiseksi. Allekirjoittajina oli suuri enemmistö lukion oppilaista. Nuoret ilmaisivat jo pitempään jatkuneen tyytymättömyyden lukion johtoa kohtaan. he kokevat että heitä ei kuulla, eikä heillä ole vaikuttamisen mahdollisuuksia. Rehtori ei ole myöskään kunnioittanut oppilaskunnan yhteydenottoja, kutsua kokouksiin, kuulla keskusteltavista asioista tai rahojen käytöstä. Kuten rehtori itsekkin UutisOivassa totesi, on ennen kuulumatonta, että lautakuntaa kirjelmöidään rehtorin ja viranhaltijoiden ohi. Nimenomaan tuskin monessa koulussa on tarvetta tälläiseen. julkisen ojennuksen sijaan nuoret ansaisevat kiitoksen rohkeudesta ja asian nostamisesta esiin. Meidän tulisi olla ylpeitä näin osallistuvista nuorista.

ISOIN ONGELMA nuorten mukaan on, että opiskelijoiden ja lukion johdon kesken ei ole kommunikaatiota, valitettavasti se on heikkoa yläkoulunkin puolelta. Vähäistä ja kylmää se on mysös vanhempien suuntaan. Heikentynyt ilmapiiri ei siis koske vain lukiolaisia, vaan ongelma on laajempi. On tilanteita joissa seskaluokkalaiset aistivat opettajan ja rehtorin puutteellisen tiedonkulun ja jännittyneet välit. Murhetta herättää myös se, että hyvä opettaja sanoo itsensä irti.

Mistä siis vihreissä olemme huolissamme

Olemme huolissamme siitä, että hyvät opettajat siirtyvät vähitellen parempiin työyhteisöihin, lukion ja yhteiskoulun työilmapiiristä, sinne jäävien opettajien jaksamisesta, siitä että henkilöstöstä vastatessaan rehtori heikentää yläkoulun ja lukion ilmapiiriä, lukion ja samalla koko kunnan vetovoima heikkenee, nuorten oikeus tulla kuulluksi ei toteudu, ja ennen kaikkea olemme huolissamme siitä, onko nuorillamme Hämeenkyrössä hyvä olla, tarjoaako yhteiskoulu ja lukio nuorillemme kasvuympäristön, jonka ilmapiiri takaa hyvän ja innostavan oppimisen mahdollisuuden.

EI OLE järkevää ajankäyttöä tarkastuttaa OAJ:ltä ja lakimieheltä sitä, että edellyttääkö laki rehtorin osallistumasta oppilaskunnan kokouksiin. Meillä alussa on mainittu kuntastrategia ja lisäksi hyvinvoinnin suunnitelma, joiden lukeminen riittää. Nämä ovat valtuuston hyväksymiä asiakirjoja ja sitovat viranhaltijoita. keskeisiä tavoitteita ovat vetovoimaisen turvallisuuden kasvun ja osallistumisen kunnan ja myös nuorten kuulemisen kehittäminen. Näihin kaikkiin kiinnitetään huomiota arviointikertomuksessa., vieläpä erikseen mainitaan, että aktiivista nuorisovaltuustoa on syytä kiittää, tukea ja avustaa koulun puolelta. Niin ikään tarkastuslautakunta on kiinnittänyt huomiota lukion oppilasmäärän laskuun ja vetovoiman heikentymiseen jo useamman kerran. Myös kunnan riskein hallinnassa on todettu olevan puutteita. Meissä vihreissä on jo aiheellista huomioida riski lukion kaatumisesta negatiivisen kierteen myöstä. Uskaltaisimme väittää, että valtuuston ja rehtorin välillä vallitsee luottamuspula.

VARMASTI on niin, että kaikille oppilaille nämä huolet eivät näy sen suuremmin. Moni oppilas ja opettaja tekee loistavaa työtä tilanteesta riippumatta, mutta entä jos aktiivinen yhteisten asioiden kehittämisestä kiinnostunut nuori, tuetaanko osallistumisesta, vai kutsutaanko sinut puhutteluun siitä, mistä on vaikuttamisen raja. Entä jos kipuilet vaikka oppimisvaikeuksien ja puutteellisen tuen kanssa, niin että purat tätä haastamalla rehtorin auktoriteettiä, onko meillä kkoulu jossa on aikuisen kykyä ottaa tämä vastaan, vai saatellaanko nuori kouluporukkaan tieltä. Entä jos identtiteettisi on hauras jo etsimisvaiheessa, onko koulun johdon tehtävä antaa tälle kasvurauha, vai pakottaako se ahtaaseen luokkaan. Onko meillä koulu, jossa nuorille taataan strategian mukaisesti turvallinen, hyvä ja osallistuva kasvuympäristö. rehtori ja koulu ovat tässä paljon vartijana ja seuraukset voivat olla pitkäjännitteisiä ja vakavia.

MILTÄ POHJALTA sitten itse nostan asian esille. Puhun kahden nuoren vanhempana, kuunnellen kuulumisia koulun arjesta, lukien vilman viestejä ja osallistun vanhemmille suunniteltuihin tilaisuuksiin. Puhun myös entisenä sivistyslautakunnan jäsenenä, tietäen että rehtorin toimintatapa on on ollut esillä useamman kerran jo pitempään vakavissakin tilanteissa. Matkan varrella on koulun johtoon tehty muun muassa rikosilmoitus, valitus hallinto-oikeuteen, sekä valtakunnallinen yhtenvertaus-järjestön poikkeuksellinen kannanotto. En puhuisi enää paikalliskulttuurista eroista, on vain ajan kysymys, milloin valtakunnallinen uutiskynnys ylittyy, tällä kertaa niin, että kuntamme tulee mainittua nimellä. Jo nyt koulun ilmapiiri valuu kotien ruokapöytiin ja niistä eteenpäin aina haittana kunnan rajojen ulkopuolelle. puhun myös tarkastuslautakunnan varajäsenenä, tietäen että rehtorin viran hoitaminen on noussut siellä esille. puhuin myös yhtenä rehtorin rekrytoinnissa mukana olleena, mistä koen vastuuta. Sen sijaan en ole juurikaan asiasta keskustellut opettajien kanssa, eivätkä he ole minua lähestyneet, eivätkä ole ole vihreitten omassa ryhmässä olleet aloitteellisia. Totean tämän, etten sekoittaisi työilmapiiriä entisestään. Mutta erityisesti olemme seuranneet, kuunnelleet nuoria edustavia nuorisovaltuustoa ja lukion oppilaskuntaa, he ovat tilanteen kanssa kamppailut pitkään. Milaisen viestin annamme nuorillemme, jos emme heitä kuuntele.

HÄMEENKYRÖN VIHREÄT esittävät kunnan sivistysjohtajalle (Kimmo Levänen) kolme kysymystä. Yksi = Tarkastuslautakunta on ollut huolissaan lukion oppilasmäärän laskusta. Oppilasmäärä on laskenut 25 prosenttia viidessä vuodessa. Paljonko Hämeenkyrön lukioon oli hakijoita tänä vuonna ja paljonko kahtena aikaisempana vuotena.

Kaksi: Kuntastrategia ja hyvinvointisuunnitelma huomioiden, kuuluuko rehtorin toimenkuvaan vastata oppilaskunnan viesteihin ja osallistua heidän esittämäänsä kokouskutsuun, sekä ylipäänsä huolehtia toimivasta kommunikaatiosta kouluyhteisössä.

Kolme: Arviointikertomuksessa painotetaan Hämeenkyrön säilyttämistä houkuttelevana työnantajana ja muistutetaan strategian velvoittavan henkilöstön hyvinvoinnista. pidetäänkö irtisanoutuville työntekijöille loppuhaastattelua lähtösyiden kartoittamiseksi ja raportoitaanko tämä sivistyslautakunnalle.

KIITOS !

Lähde: Hämeenkyrön valtuuston kokous verkossa

F. E. Sillanpään lukio | ARKISTOKUVA

Hämeenkyrön ja lähikuntien puolueeton verkkomedia

Erkki Kovalainen Hämeenkyrö